maandag 5 augustus 2013

Bloemen raamhanger XXL !

Ik kwam via via via op een russische site terecht waar deze foto's op stonden:


Ik wilde dit ook! maar dan wel met kleur :-) Het patroon was gehaakt met dunne katoen, maar ik haakte het met Larra (geel 7380, blauw 7384, paars 7395, rood 7400, groen 7402, oranje 7418 en Catania turkoise en fuchsia, haaknaald 2,5mm). De bedoeling was om de buitenste rand met kleine bloemetjes te doen, maar dit werd veel te groot, dus na het groene gedeelte heb ik het aan een metalen ring gehaakt van 50 cm:

Haken volgens een diagram is niet voor iedereen even makkelijk. Ik heb  wat aanpassingen gedaan op het diagram, dit is het patroon geworden zoals ik het haakte:

Het hele patroon is in dubbele stokjes gehaakt (dstk) en lossen. De rand om de ring is in vasten gehaakt.


1) Met groen: 8 l, met een hv tot een ring vormen.  
2) 1 v, 3 l ( = het eerste dstk), 1 dstk, 3l. vervolgens nog 5 maal {2 dstk, 3 l} in de ring haken. Eindig met een hv in de 3e l van de eerste st. Je hebt nu 6 setjes van 2 dstk en 3 l. Wissel van kleur.
3) Met geel een hv in de eerste ruimte van 3 lossen uit ronde 2. 4 l (=eerste dstk), 2 dstk, 8 l, 3 dstk. Vervolgens in de volgende ruimtes van de ketting van 3 lossen: 3 dstk, 8 l, 3 dstk. eindig met een hv om de ronde te sluiten.
4) Haak in elke ketting van 8 lossen vervolgens 15 dstk, eindig met een hv.
je hebt nu een bloem met 6 blaadjes. 

De volgende (rode)  bloem haak je net zo, alleen bij het laatste bloemblad haak je een bloemblad van de gele bloem (op het 8e dstk van het bloemblad) met een hv mee op het 8e dstk van de 2e (rode) bloem. 
De volgende 4 bloemen haak je net zo, alleen haak je dan het 5e en 6e bloemblad met een hv vast aan de eerste bloem en de laatst gehaakte bloem. 
De laatste (7e, roze)  bloem haak je net zo, alleen haak je vanaf het derde bloemblad met een hv het bloemblad van de turkoise, de gele en als laatste de rode bloem mee.....(hogere haakwiskunde dit) 

Je hebt nu 7 aan elkaar gehaakte bloemen±

5) Zet nu de groene kleur met een hv aan de middelste steek van een bloemblad. haak 4 lossen (=1e dstk), 3 l , 1 dstk in dezelfde steek. haak vervolgens 15 lossen. op het volgende bloemblad van dezelfde bloem, haak je 2 dstk, 3 l, 2 dstk, en weer 15 lossen. Op het volgende bloemblad van dezelfde bloem haak je 1 dstk, 3 l, 1 dstk, en weer 15 lossen. Dit rondom herhalen ( dus op elke bloem haak je {1 dstk, 3 l, 1 dstk}, 15 l {2 dstk, 3 l, 2 dstk}, 15 l, {1 dstk, 3 l , 1 dstk.} 15 l) Eindig met een hv in de 4e losse van je eerste steek.

6) Haak om de ketting van 3 lossen: 2 dstk, 3 l, 2 dstk, 8 lossen, op de middelste steek van de ketting van 15 lossen haak je 1 dstk, 8 l, . Op de volgende ketting van 3 lossen haak je 3 dstk, 3 l, 3 dstk, 8 lossen, 1 dstk. Herhalen rondom. 

7 en 8 ) De volgende 2 rondes haak je tussen alle dstk, om de ketting van 3 lossen, {3 dstk, 3 l, 3 dstk}, 8 lossen, 1 dstk op het dstk van de vorige ronde, 8 lossen. herhalen rondom. eindig met een hv.


neem nu een metalen ring van 50 cm en haak de groene kleur met een vaste vast aan de ring. haak 3 vasten om de ketting van 3 lossen en om de ring, haak 15 vasten om de ring, haak het dstk met een vaste om de ring mee, haak 15 vasten, haak 3 vasten om de ring en om de ketting van 3 lossen, haak 15 vasten. Dus tussen de setjes van 2x 3dstk haak je de ketting met 3 vasten mee om de ring, je haakt het ene dstk met een vaste mee aan de ring en daartussen haak je telkens 15 vasten om de ring. 

Het is een snelle beschrijving van het diagram, met een beetje logisch nadenken kun je er zo wellicht uitkomen. wanneer je begint te haken merk je wel dat het constant een herhaling is....


9 opmerkingen:

  1. Geweldig Margriet!!!! Na de handen van Fatima al weer een patroon dat ik waarschijnlijk niet kan weerstaan hihihi!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel zeg snel opgeslagen hoor ik vind hem ook kei kei gaaf ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooo wat is het een plaatje geworden maar waar haal je die ijzeren ring vandaan, Margriet??? Want ik zou er ook wel eentje willen maken, groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kijk hier maar eens : http://2332400.mijnwinkel.nl/haakspul/MR50.html
      in verschillende maten verkrijgbaar!

      Verwijderen
  4. Heel mooi!! Maar misschien lees ik iets verkeerd in het patroon. Je hebt alleen een ring van 8 groene losse en dan wissel je van kleur. Maar ik zie volgens mij toch echt meer groen er in zitten. Vergis ik me, of lees ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk hoor!!! ik heb er in de jaren 70 heel wat gehaakt, alleen dan niet in kleur.............

    BeantwoordenVerwijderen