zondag 29 september 2013

Mini kransje!


Via Pinterest vond ik wat leuke ideeën die ik samenvoegde en waarvan ik denk dat het een aantal hele leuke variaties kan opleveren. Het idee van Zoom Yummie (hier) waarbij het idee van het fotolijstje van Ilona (hierwordt samengevoegd met het patroontje van Janet (hieren dan een beetje zelf mixen en dan krijg je dit: :-)
Ik gebruikte een ring van 6cm doorsnee, haakte er 66 vasten omheen, vervolgens haakte ik op elke vaste nog een vaste. de 3e toer haakte ik 5 stokjes in een vaste, sloeg 2 steken over, haakte een vaste. Toen ik helemaal rond was haakte ik nog 30 lossen, waarop ik de kralen reeg en met een naald een lusje maakte. Over de 2e toer haakte ik een ketting lossen, en tot slot haakte ik een randje om de schulpjes (tussen de 2 schulpjes in een halve vaste, op het middelste stokje 2 vasten) 

Het vogeltje haakte ik volgens het patroon van Janet : 

  

1e toer: 
Magische Ring, 10 v. ring goed dichttrekken zodat je geen gaatje hebt.
2e toer: 
1e st: 2 vasten
2e steek: vaste
3e steek: half stokje + stokje                                             
4e steek: 2 dubbele stokjes
5e steek: 2 dubbele stokjes
6e steek: 2 vasten
7e steek: vaste + stokje
8e steek: 2 driedubbele stokjes
9e steek: 2 vierdubbele stokjes
10e steek: 2 vierdubbele stokjes
3e toer:
in de volgende steek haak je 2 vierdubbele stokjes, 
in de volgende steek: een vijfdubbelstokje, 1 losse en afknippen en afhechten
Het bekje: zet met een halve vaste aan, haak in dezelfde steek 1 vaste, in dezelfde steek een halve vaste, afknippen en afhechten.
Vleugel: MR, 2 lossen, 2 stokjes, 3 vasten, 2 stokjes, ring bijna helemaal dichttrekken, 2 lossen, hv in de ring, ring goed dichttrekken, afknippen en draad gebruiken om vast te naaien op het lijfje.
Voor het oogje gebruikte ik een 4,5mm veiligheidsoogje, maar je kunt ook een zwarte rocaille vastnaaien of met zwart garen een dubbel knoopje leggen. 










Ook de libel vind je op het blog van Janet:  haak 13 lossen, haak 12 vasten terug.
Haak 3 lossen en 2 stokjes, draai je werk en haak een halve vaste in de 3e losse
draai je werk weer om, haak 3 lossen en zet deze vast met een halve vaste in dezelfde steek.
Het lijfje heeft nu door de stokjes ruimte om de vleugels op vast te zetten:
Grote vleugels: met hv vastzetten, 7 lossen. vanaf de 2e losse vanaf de haaknaald: 4 x een half stokje, vaste, met een halve vaste vastzetten en afknippen en afhechten.
Kleine vleugels: weer met een hv vastzetten, 5 lossen, vanaf de 2e losse vanaf de haaknaald, 2 halve stokjes, vaste en weer vastzetten met een halve vaste, afknippen en afhechten. Op het kopje nog een draadje met een knoopje naaien voor de voelsprietjes.

Je kunt natuurlijk ook minibloemetjes erop doen, of een vlindertje, of een visje, of....Go with your flow ;-
Update: vandaag een minikransje met een visje (naar het patroontje van Aterg Crochet) gemaakt, een uiltje en een vlindertje (volgt) 
   

11 opmerkingen:

  1. wat een allerliefst kransje zo ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk gedaan!
    Supermooi met al die kleurtjes.

    Liefs,
    www.twinklezcreations.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke kransjes zijn dit geworden!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een lief kransje met dat vogeltje!!
    las trouwens vandaag dat dit soort kransjes ook prima gaan met de verdikte rand van een koffiebekertje..
    en die zijn een stuk goedkoper dan steeds armbandjes of iets dergelijks te kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schattige kransjes!
    Goed idee natuurlijk om patroontjes samen te voegen!

    BeantwoordenVerwijderen