dinsdag 19 november 2013

Kerstboom muts!

Ik zag ergens op het net een foto langskomen van een kerstboom muts, nou, die wou ik ook ! Gewoon voor de fun, en als leukigheidje op de aankomende kerstmarkten. Ik ben dr klaar voor!

Ik haakte de muts met 2 bollen Roma Hidde en haaknaald 6. Wil je ook zo'n leuke muts haken? Het is heel simpel:
1) MR, 6 vasten (of: 2 lossen en 6v in de eerste losse)
2) 6v, alleen in de achterste lussen haken
3) 1 v, 2 v (9 st)
4) 9 v alleen in de achterste lussen haken
5) 1v, 1v, 2v, (12 st)
6) 12 v, alleen in de achterste lussen haken
7) 1v, 2v (18 st)
8) 18 v, alleen in de achterste lussen haken
9) 1v, 1v, 2v (24 st)
10) 24 v , alleen in de achterste lussen haken
11) 3 x v, 2v (30 st)
12) 30 v alleen in de achterste lussen haken
13) 4 x v, 2v (36 st)
14) 36 v, alleen in de achterste lussen haken
15) 5 x v, 2v (42 st)
16) 42 v, alleen in de achterste lussen haken
17) 6 x v, 2v (48 st)
18) 48 v alleen in de achterste lussen haken
19) 7 x v, 2 v (54 st)

Pas even of de muts niet te groot wordt, of dat je nog meer moet meerderen. Is de muts al groot genoeg, ga dan verder met hetzelfde aantal steken haken, de ene toer door beide lusjes van het v-tje, de andere toer alleen in de achterste lussen haken. Eindig met een toer waarbij je door beide lusjes haakt. Ik heb een groot hoofd, dus ik haakte nog even verder:

20) 54 v, alleen in de achterste lussen haken
21) 8 x v, 2v (60 st)
22) 60 v, alleen in de achterste lussen haken
23) 9 x v , 2v ( 66 st)
24) 66 v, alleen in de achterste lussen haken
25) 66 v, door beide lussen haken
26-34) Toer 24 en 25 herhalen.
Eindig met een hv en hecht af.

Je gaat nu in de voorste lusjes, die je telkens hebt overgeslagen, schulpjes haken. Zet met een hv de kleur weer aan, aan de bovenkant van de muts en haak in de vlg st 4 x een stokje, sla een lusje over en haak een hv. Sla weer een lusje over en haak weer 4 stokjes. Herhaal dit rondom, je springt telkens met een hv naar de volgende toer met de voorste lusjes. Wanneer je alle toeren hebt gehad eindig je met een hv en hecht je af. Versier je muts nu met kerstballen, lampjes en slingers. Dat is op dit moment allemaal goed te vinden bij bijv de Action! De kerstverlichting zijn led lampjes en worden niet heet, ik ben dan ook niet bang dat mn muts in de brand vliegt ;-)

Veel plezier met je muts !!


5 opmerkingen:

  1. Ha,ha,ha...GE-WEL-DIG....ik weet wel zeker dat je zo heel wat publiek naar je kraam toe zult trekken!

    grtzzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt geweldig, ik vind hem ontzettend leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super muts! Hartstikke leuk! Ik heb hem ook gehaakt. Kijk maar ff hier http://www.lindevrouwsweb.blogspot.nl/2013/12/kersdtboom-muts.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, Joke. Ik zoek zo'n prachtige kerstboommuts te leen. Groen of die met lichtjes erin. Zoals hierboven op het plaatje. Ik kan alleen niet haken. Kan ik zo'n muts misschien een paar dagen lenen? Het is voor a.s. donderdag 17 december. voor een kerstevenement op de school waar ik werk. Ik heb een kerstboomjurk en deze muts past er schitterend bij. Ik vind deze veel mooier als zoeen van de feestewinkel. Ik betaal huur - en zendkosten uiteraard.
    Groet Margreet van Grondelle

    BeantwoordenVerwijderen